آموزش گره ها تشکیلات پیشتازان و فرزانگان

سلام دوستان
  آموزش زدن گره هایی رو که بچه های عضو این سازمان به کارشون میاد مرحله به مرحله اینجا قرار دادم امیدوارم با نگاه کردن به تصاویر بتونین زدن گره ها رو خوب و راحت فرا بگیرین . من دوسر طناب رو با لاک آبی و قرمز به دورنگ متفاوت درآوردم که کار آموزش راحت تر انجام بشه.
قبل از هر چیز بگم که یه گره ی خوب چند مشخصه داره:
1. سریع زده بشه
2. در عین حال سریع بشه بازش کرد
3. محکم باشه



گره ی اول : گره ی تنگ اسب:
این گره برای بستن اسب به کار میره و بسیار ساده اس

فرض کنین ماژیک تصویر تنه یا کنده ی درخت یا هراتصال دیگری هست که می خواین اسبتون رو اونجا ببندین .
طناب روشبیه تصویر به صورت دولا روی تنه می ندازیم 
[b]

[تصویر:  IMG_0211.jpg]


سپس دوسر آزاد طناب رو که بعد به پای اسب می بندیم از داخل حلقه بیرون می کشیم و محکم طناب رو می کشیم.



گره ی دوم : گره ی سوت: 
برای بستن سوت یا هر آویز دیگری می تونین ازش استفاده کنین 

روش انجام: ابتدا یه کره ی معمولی با طناب می زنین سپس از دو طرف سرهای آزاد(آبی و قرمز) طناب رو به دور طناب از دو طرف می پیچین. تا جایی که احساس کنین کافیه . 

[تصویر:  IMG_0176.jpg]



سپس دوسر آزاد(سرهای رنگی طناب) رو از دو طرف گرفته و در دو مسیر مخالف هم می کشین . گره ی سوت ایجاد می شه 

[تصویر:  IMG_0178.jpg]


گره ی سوم: گره ی مربع 
در بانداژ به خصوص بانداژ کتف آسیب دیده بسیار کاربرد داره 

ابتدا یه گره ی معمولی می زنین . بعد مثل همون گره ی ساده ی اول، منتها در خلاف جهت حرکت دستهاتون در گره ی اولی، گره ی بعدی رو ایجاد می کنین گره ی ایجاد شده به شکل زیر باید باشه 

[تصویر:  IMG_0175.jpg]


گره ی چهارم: گره ی ماهیگیر

این گره برای آویزان کردن ماهی ها بعد صید به درد میخوره مخصوصا وقتی که فراموش کردین با خودتون سطلی برای جمع کردن و حمل ماهی های صید شده تون ببرین 

ابتدا یه گره معمولی می زنیم

[تصویر:  IMG_0179.jpg]


سپس هر سر طناب رو جدا گانه به بدنه ی اصلی طناب از دو طرف گره می زنیم
یعنی سر آبی طناب رو به تنه ی اصلی طناب گره می زنیم 

[تصویر:  IMG_0180.jpg]


[تصویر:  IMG_0181.jpg]


و سر قرمز طناب رو هم در جهت خودش به طناب اصلی گره می کنیم

[تصویر:  IMG_0183.jpg]


الان بین دو گره ها یه فضای خالی می بینیم 

[تصویر:  IMG_0184.jpg]


اگر فرض کنین که این ماژیک ماهی شما باشه . می تونین سر ماهی رو بین این گره قرار بدیم و تنه ی اصلی حلقه ی طناب رو بکشین. سر ماهی بین دو گره محکم می شه.

[تصویر:  IMG_0186.jpg]


به این ترتیب می تونین گره های بیشتری زده و ماهی های بیشتری رو آویزان کنین بعد حلقه هارو دست بگیرین و راحت ماهی ها رو حمل کنین

توجه: البته این گره زمانی به درد می خوره که شما هم ماهیگیر خوبی باشین 




گره ی پنجم :گره ی واکسیل

گرهی که رو فرم دژبان ها در رنگ های زرد و قرمز و روی دوششون می بینین و رنگ زیبایی به فرم نظامیون میده

ابتدا یه گره حلقوی محکم رو یه سر طناب می زنین. 

[تصویر:  IMG_0170.jpg]


سپس انگشت اشاره و شستتون رو به داخل حلقه برده و سر آزاد طناب رو از داخل حلقه بیرون میکشین تا یه حلقه تشکیل بشه. 

[تصویر:  IMG_0171.jpg]


باز از داخل حلقه ی دومی که ایجاد شده به همون شکل اول، حلقه ی سوم رو ایجاد می کنین و به همین ترتیب پیش می رین . 

[تصویر:  IMG_0172.jpg]


سر آخر انتهای طناب رو از داخل حلقه ی آخر بیرون می کشین تا ته گره ثابت و محکم بشه و نشکافه.

[تصویر:  IMG_0173.jpg]


شما الان یه رشته با گره ی زیبای واکسیل در اختیار دارین.

[تصویر:  IMG_0174.jpg]



گره ی ششم: گره ی ترکیبی
این گره برای محکم کردن جای دست یا حتی پا در صعود یا پایین اومدن از بلندی کاربرد داره یا حتی تو مسابقه ی طناب کشی میتونین از این گره ها برای کشیدن طناب کمک بگیرین

ابتدا در یه سر طناب یه حلقه به شکل زیر ایجاد می کنین

[تصویر:  IMG_0197.jpg]


سپس حلقه ی دوم عین حلقه ی اول ایجاد می شه و ...

[تصویر:  IMG_0198.jpg]


حلقه ی دوم به شکل زیر ، در زیر حلقه ی اول قرار می گیره به همون شکلی که حلقه ایجاد شده . دقت کنین حلقه ی دوم را هنگامی که می خواین زیر حلقه ی اولی بذارین تاب ندین. چون گره خراب میشه

[تصویر:  IMG_0199.jpg]


به همین ترتیب حلقه ی سوم ایجاد و در زیر دو حلقه ی قبلی قرار می گیره

[تصویر:  IMG_0201.jpg]


و حلقه ی چهارم و...

[تصویر:  IMG_0202.jpg]



سپس به تعداد گره هایی که نیاز دارین حلقه ایجاد کردین. بعد سر آزاد طناب را از زیر آخرین حلقه ی زیرین به داخل حلقه ها می برین 

[تصویر:  IMG_0206.jpg]


[تصویر:  IMG_0207.jpg]


و از داخل حلقه ها بیرون می کشین به نحوی که سر طناب (آبی رنگ) به سمت شما بیاد یعنی رو به بالا سپس وقتی طناب به حلقه ها رسید از همون زیر یکی یکی حلقه هارو به کمک دست از داخل حلقه های بالایی یکی پس از دیگری در میارین 

[تصویر:  IMG_0208.jpg]


این شکل برای شما ایجاد میشه

[تصویر:  IMG_0209.jpg]


سپس گره هارو می کشین تا سفت بشن این گره ها به شما کمک می کنن که مثلا از بلندی بالا برین یا پایین بیاین. یا در مسابقه ی طناب کشی از لیز خوردن طناب تو دستاتون جلوگیری به عمل میاره

[تصویر:  IMG_0210.jpg]


امیدوارم با تکرار و تمرین بتونین این گره های زیبا و کاربردی رو یاد بگیرین 


تعریف و ضرورت وجود تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان

تعریف: تشکیلات دانش آموزی پیشتازان وفرزانگان به گروهی ازدانش آموزان اطلاق می گردد که به منظور انجام فعالیت های داوطلبانه و در راستای اهداف مشترک در تشکیلاتی سازمان یافته فعالیت می نمایند. پیشتازان به عنوان اعضاء پسر و فرزانگان به عنوان اعضاء دختر معرفی می گردند.

دوره ی تحصیلی

پسران

دختران

ابتدایی

شایسته

شایسته

راهنمایی

جوینده

جوینده

متوسطه

سیار

سیار

ضرورت تاسیس تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان: انسان موجودی آرمان گرا و مطلوب اندیش است. دستیابی به ایده ها و آرمان هایی که انسان در ذهن خود می پرورد همیشه ممکن نیست. مطالعه زندگی انسان های گذشته و تمدن های کهن به او آموخته است که برای تحقق بخشیدن به این ایده آل ها باید در جستجوی ابزار و روش مناسب باشد. انسان به اقتضای اندیشه و شناخت شرایط و شواهد عینی که منجربه پیش بینی اتفاقات محتمل می شود، نیازمند اتخاذ شیوه هایی است که وی را برای نیل به اهداف و حفظ روحیه آرمان خواهی تقویت و تجهیز نماید. ضرورت حیات اجتماعی و عمق بخشیدن به روابط اجتماعی نوجوانان و جوانان مستلزم آموزش مناسب است. بنابراین در هر جامعه سالم و زنده لازم است که در نظام تعلیم و تربیت، جایگاه مناسبی برای این امر مهم پیش بینی شود.

آینده سازان جامعه، کودکان و نوجوانان، برای شناخت حیات اجتماعی، در کنار آموزش های رسمی و تئوریک باید با زندگی عملی منطبق بر آرمان های عقیدتی و ملی آشنا شوند. در جامعه جوان اسلامی ما، بیش از هر جامعه دیگر چنین ضرورتی وجود دارد تا نوجوانان و جوانان برای زندگی اجتماعی سالم در کنار دیگران آماده شوند. بهترین روش برای رسیدن به این مقصود، شرکت دادن دانش آموزان در فعالیت های گروهی و مناسب ترین محل برای اجرای دقیق و تحقق آن طراحی تشکیلاتی پویا و هماهنگ است. تشکیلات پیشتازان و فرزانگان با چنین چشم اندازی ایجاد گردیده است.


اصول و مبانی فعالیت‌ها و برنامه‌های پیشتازان و فرزانگان

1- توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان:

پیشتازان و فرزانگان با توانایی‌ها و استعدادهای متفاوت در این تشکیلات عضویت دارند، لذا برنامه‌ها باید از انعطاف لازم برخوردار باشند تا پیشتازان و فرزانگان به تناسب توانایی و استعداد خویش فعالیت نمایند. نوع برنامه‌های پیش بینی شده به نحوی است که فرد برحسب علاقه، توانایی و استعداد خود آن را انتخاب کرده و فعالیت می‌نماید، لذا مربیان گرامی توجه داشته باشند در مواردی که آزادی انتخاب برای دانش آموزان پیش بینی شده است آن را مراعات نمایند.

2- دانش آموز محوری:

فراهم نمودن زمینه برای تلاش و مشارکت دانش آموزان در روند فعالیتهای اجتماعی- گروهی یکی از اصولی است که برنامه ریزان و دست اندرکاران باید بدان توجه کنند. لذا بخش عمده ای از هدف‌های پیش بینی شده در سایه ی تلاش فردی و جمعی اعضاء پیشتازان و فرزانگان حاصل می‌شود.

3- فعالیت‌ها تدریجی است:

روند فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش بینی شده به صورت سالانه می‌باشد، لذا مربیان باید با یک برنامه زمان بندی شده هر فعالیت را دنبال کنند. در این خصوص ابتدا فعالیت های«خود آموز» دانش آموزان را معین نمایند، سپس فعالیتهایی را که جنبه عمومی و آموزشی دارد و در نهایت برحسب برنامه ریزی زمان بندی شده درجلسات رسدی، اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های طول سال و برنامه‌های تابستانی بـه تدریج به دانش آموزان، آموزش‌ها را ارائه دهند. از ارائه همزمان برنامه‌های آموزشی متعدد به پیشتازان و فرزانگان پرهیز نمایند و پس از ارزیابی از آموخته‌های هر مرحله و حصول اطمینان از موفقیت برنامه‌های آموزشی، مرحله بعد را آغاز کنند.

4- نقش مربیان و تشکیلات:

با توجه به سیاست دانش آموز محوری و فراهم نمودن عرصه برای فعالیت‌های دانش آموزان در تشکیلات، وظایف مربیان در مسیر هدایت، نظارت و ارائه آموزش‌ها ضروری می‌باشد. آنچه که مسلم است مربیان فرصت‌های لازم را برای درخشش و تلاش گسترده اعضاء فراهم می‌نمایند و این اعضاء هستند که باید در سایه تلاش فردی و جمعی به فعالیت بپردازند. برای پیشبرد اهداف تشکیلات در تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ها 3 شعار اساسی«همفکری، همدلی و همکاری» مورد توجه است. اعتقاد بر این است که این 3 شعار ضامن تداوم شایسته تشکیلات دانش آموزی می‌باشد. بدون همفکری و تبادل نظر، همدلی و تشریک مساعی و همکاری و تعاون، اهداف مورد نظر تحقق نخواهد یافت، لذا از مربیان و والدین گرامی و همچنین اعضای تشکیلات انتظار داریم با به کارگیری و عمل به این 3 شعار زیبا بر کار جمعی تأکید نمایند و آن را سرلوحه کار خویش قرار دهند. نقش مربی در توسعه و رشد فرهنگی، اجتماعی و سایر زمینه‌ها بسیار سرنوشت ساز است، در دوران تکوین شخصیت دانش آموزان، همواره معایب و محاسن را متذکر می‌شود تا آنها را در شخصیت اعضاء نهادینه نماید، به عنوان الگوی به تمام معنا مطرح می‌شود و سخنگوی توانای جامعه می‌باشد و به دانش آموزان می‌آموزد که چگونه از حق خود دفاع و با سربلندی زندگی نماید. مربیان فعال، کوشا و پرجنب و جوش دانش آموزانی مستعد،خلّاق و مبتکر تربیت می‌کنند و انرژی جوانان را مهار و از آن به سود جامعه بهره برداری می‌نمایند، با وجود چنین مربیانی بالطبع آینده ای روشن را می‌توان برای جوانان میهن اسلامی پیش بینی نمود.

دانلود جزوه آموزشی ساخت اجاق صحرایی

برای دانلود جزوات آموزشی ساخت اجاق صحرایی بر روی لینک‌های زیر کلیک نمایید.

جزوه آموزشی ساخت اجاق صحرایی یک

دانلود جزوه هویت سازمانی

برای دانلود جزوه هویت سازمانی تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان و فرزانگان بر روی لینک زیر کلیک کنید.